Kan vatten påverka din energinivå?

 

Att det är viktigt att dricka vatten råder det inget tvivel om. Vi människor består ungefär till 60% av vatten, hos nyfödda barn är siffran 80%. En människas hjärna består till 95% av vatten, lungorna 80%, blodet 95%, musklerna 76% och skelettet består av 22% vatten. Du kanske förstår att vatten är viktigt för i princip alla processer i kroppen. Utan vatten så överlever vi bara några få dagar.

Men hur mycket vatten behöver vi dricka varje dag? I medier pratas det antingen om att vi ska dricka väldigt mycket mer eller att vi dricker alldeles för mycket vatten - vad ska vi tro på?

Det är betydligt fler människor som har vätskebrist än som dricker för mycket

En sak som är viktig att komma ihåg när du gör din omvärldsanalys är att det är mycket vanligare att människor har vätskebrist än att de dricker för mycket. I media kastas vi mellan rubriker om människor som blivit sjuka av att ha druckit för mycket och människor som blivit sjuka av att ha druckit för lite. Att dricka vatten utifrån rädslan att dricka för lite är aldrig en bra grund för en god hälsa

Vatten från mat kan vara viktigare än vi tror

Att få i sig vatten via vår mat kan vara viktigare än vi tidigare trott. En av världens främsta forskare på vatten, Dr Pollack, har studerat hur vatten och energinivå hänger ihop (Mercola, 2011). Hans forskning har visat att vatten inuti kroppen, inuti i våra celler, har en annan struktur än vatten vi dricker. Vattnet har en annan energinivå, vilket tyder på att energi kan lagras i vatten. Dr Pollacks forskning just nu går ut på att se vilka hälsofördelar som finns med att dricka vatten med högre energinivå - så kallat strukturerat vatten. Strukturerat vatten (vatten med högre energi) finns naturligt i vatten inuti växter vi äter. Så att äta gurka, “fastän den bara består av vatten”, kan vara bättre för hälsan än du tror.

Kroppen reglerar vätskenivån automatiskt

Vår kropp är smartare än vi ofta tror. Det absolut viktigaste när det kommer till att dricka vatten är att lyssna på kroppens signaler. Stress och andra livsstilsfaktorer kan göra att vi får sämre kontakt med kroppen och dess signaler - vilket kan leda till att vi dricker för lite eller för mycket. En kropp i balans kommer att signalera när den vill ha mer vatten - precis på samma sätt som den signalerar när vi har för mycket vatten i kroppen (och vi blir kissnödiga).

Se upp med ditt dricksvatten

Vi i Sverige har dricksvatten med betydligt högre kvalité än i andra delar av världen. Trots detta kan det finnas stora hälsofördelar med att använda ett separat vattenfilter. Svenska reningsverk har inte förmågan att rena vattnet från tungmetaller, läkemedelsrester, kemikalier, klor och andra miljögifter som spolas ner i avloppet.

2016 rapporterade Sveriges radio om att en undersökning Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) gjort visade att det fanns fler miljögifter i det svenska dricksvattnet än man tidigare trott. De rapporterar också om bristande kontroll av det svenska dricksvattnet, något som idag ligger på kommunen att kontrollera (Sveriges radio, 2016).

 

Vatten är knepigare än att bara dricka x antal glas om dagen för att må bra. Men det råder inget tvivel om att vatten har en stor effekt på vår hälsa och vår förmåga att producera energi.

 

Referenser:

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/01/29/dr-pollack-on-structured-water.aspx

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6472779