COVID-19 ALERT - Klicka här för att läsa mer hur Smart Labz fortsätter sitt arbete under pandemin.

Näringsbrister som kan leda till trötthet

Trötthet kan bero på flera olika saker, men en sak som enkelt går att undersöka och åtgärda är olika former av näringsbrister. Att få i sig rätt mängd näring varje dag är ett mycket viktigare fokus än att räkna kalorier. 

Idag är det utmanande att få i sig rätt mängd näring. Maten vi äter innehåller mindre näring än tidigare, vi äter mer processad mat och snabbmat och i ett stressat samhälle är det fler och fler som har problem med magen - vilket gör att näringsupptaget fungerar sämre. Allt detta kan göra dig trött och orkeslös.

Här är olika näringsbrister som kan göra dig trött:


D-vitaminbrist

D-vitamin är ett vitamin vi får främst via solljus, men också via en del livsmedel naturligt eller för att de blivit berikade med D-vitamin. I Sverige har vi en väldigt mörk vinter, med väldigt lite solljus. Det gör att många svenskar lider av d-vitaminbrist. Vi på Smart Labz hjälper många människor att göra tester på just d-vitaminbrist, och under vinterhalvåret är det en oroväckande stor andel som har brist.

Symptom: Trötthet, nedstämdhet och muskelsvaghet

Åtgärder: Ät mer fet fisk, kött och ägg. Vild svamp innehåller D-vitamin, samt vissa alger. Vistas mer i solen. Under vinterhalvåret rekommenderas personer som vet med sig att de inte får tillräckligt med sol att ta tillskott av D-vitamin.

Blodtest: D-vitamin

 

Järnbrist

Järn är ett mineral som vi ska få i oss via maten vi äter. Har vi brist på järn beror det på att vi antingen får i oss för lite eller för att upptaget i kroppen fungerar för dåligt. Många människor som har problem med IBS, glutenintolerans eller celiaki drabbas av järnbrist. Om vi har brist på järn försämras kroppens förmåga att skapa röda blodkroppar. Vi kan då drabbas av något som kallas anemi (blodbrist). Om vi har för få röda blodkroppar har vi också en mindre mängd hemoglobin (som finns i de röda blodkropparna). Hemoglobinet är det ämne som transporterar syre via blodet, så blodbrist gör att vi får en sämre förmåga att syresätta kroppen - vilket då kan leda till trötthet och andra symptom.

Symptom: Trötthet, muskelsvaghet, yrsel, huvudvärk, svimning, andfåddhet

Åtgärder: Intag av mer järn, läkning av tarmslemhinna, optimera matsmältning samt stresshantering

Blodtest: Järn och Ferritin 


B12-brist

Vitamin B12 är en livsviktig vitamin för oss människor som vi inte kan producera själva. B12 bildas av bakterier i jorden, och djur får i sig både dessa bakterier och färdigt B12 när de äter.. Det vanligaste sättet att få i sig B12 för oss människor är via animaliska produkter, där B12 förekommer naturligt eller har tillsatts. Att äta grönsaker som inte tvättats allt för noga kan också vara en god källa till B12. B12 är känsligt för upphettning. 

Vitamin B12 har många viktiga funktioner i kroppen, bland annat i samband med cellreparation, cellförnyelse samt vid bildandet av röda blodkroppar. Brist på B12 kan få blodet att klumpa sig, leda till anemi (blodbrist) och till ökad inflammation i kroppen.

Symptom: Trötthet, andnöd, nervositet, stickningar i händer och fötter, yrsel

Åtgärder: Intag av mer B12, läkning av tarmslemhinna, optimering av matsmältning, intag av matsmältningsenzymer samt stresshantering

Blodtest: Homocystein, B12 (Kobalamin), MMA (Metylmalonat)


Läs mer om olika blodtester för B12 och hur du kan undersöka dina nivåer

Magnesiumbrist

Magnesium är ett livsviktigt mineral som påverkar många viktiga processer i kroppen. Optimala nivåer av magnesium har visat sig kunna minska risken för diabetes, benskörhet och depression. Det finns även studier som visat att magnesiumbrist kan påverka sömnen och dygnsrytmen negativt. Magnesium är verkande vid skapandet av enzymer, DNA och RNA, samt viktigt för normal nerv- och muskelfunktion. Brist på magnesium beror oftast på för dåligt intag eller att kroppen inte tar upp det ordentligt. Vissa sjukdomar, exempelvis hypotyreos (underaktiv sköldkörtel) kan leda till brist på magnesium. 

Symptom: Nedsatt koncentration, muskelkramper, domningar, migrän och sömnproblem 

Åtgärder: Ät mer nötter, frön, baljväxter, fisk, skaldjur. Utred mag/tarm-systemet, stresshantering


B-vitaminbrist

B-vitaminer är samlingsnamnet för vitamin B1, B2, B3, B6, B9 och B12. Eftersom kroppen inte kan producera B-vitamin själv måste vi få i oss det genom maten. B-vitamin har visat sig kunna motverka depression och psykisk ohälsa. Brist på B-vitaminer beror oftast på för dåligt intag eller att kroppen inte tar upp vitaminerna i tarmen ordentligt. 

B-vitamin finns i animaliska livsmedel som kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter. Vissa typer av B-vitamin finns även i frukt, grönsaker, baljväxter och spannmål. Brist på B-vitamin kan orsaka en mängd olika hälsoproblem och ge symptom som trötthet, yrsel, depression, domningar, barnlöshet och lättretlighet

Symptom: Trötthet, yrsel, depression, domningar, barnlöshet, lättretlighet

Åtgärder: Ät mer kött, fisk, skaldjur och ägg. Frukt, grönsaker samt baljväxter är också goda källor till B-vitaminer. Läkning av tarmslemhinna, optimera matsmältning samt stresshantering 

Blodtest: Homocystein, B12 (Kobalamin), MMA (Metylmalonat), Folat

Beställ en hälsoplan idag

  • I samarbete med läkare och forskare
  • Unika blodtester i varje hälsoplan
  • Individanpassad hälsoplan utifrån dina provsvar
Läs mer