COVID-19 ALERT - Klicka här för att läsa mer hur Smart Labz fortsätter sitt arbete under pandemin.

4 tips för mer energi i höstmörkret!

Dagarna blir kortare och kortare, det blir kallare och kallare och snart åker jackan fram ur garderoben. Du är tillbaks på jobbet, förhoppningsvis utvilad och redo för att komma tillbaka till de dagliga rutinerna.

Sommaren är en fantastisk tid, fylld av värme, energi, skratt och mängder av möten människor emellan. För de flesta är detta tiden på året då de verkligen tar sig tid för riktig vila och återhämtning. Vissa kanske till och med hinner sätta sig ner och reflektera över vad som är viktigt i livet och vad som är viktigt de kommande sex månaderna.

Men vad kan vi göra för att bibehålla den härliga energi som sommaren givit oss?

1. Om du vill förändra något, gör det nu

En stressad person kommer ha svårare att bryta mönster och bygga nya vanor än en lugn och utvilad person. Stress är livsnödvändigt med människor, utan stresshormonet kortisol som utsöndras varje morgon skulle vi inte få något gjort om dagarna. Men om vi kör hårt med oss själva och ligger på gränsen, vilket många människor gör idag, får vi svårt att förändra saker i våra liv. Samma sak gäller för företag. En stressad organisation kommer inte kunna lägga tid och energi på förändringsprocesser.

Förändring kräver energi. Om du inte har någon energi kommer förändring bli väldigt svårt, kanske omöjligt. Så om du har tänkt ut något du vill förändra i ditt liv, gör den förändringen nu - nu på en gång!

2. Håll koll på dina D-vitaminnivåer

En viktig anledning till att sommaren ger mer energi till oss svenskar är att vi är ute mer, vi exponeras för mer solljus och får i oss mer av det livsviktiga D-vitaminet.

En studie från The American Journal of Clinical Nutrition (2016) (1) visade att för att amerikanska ungdomar ska behålla sina normala D-vitaminnivåer under vinterhalvåret behövde de ta tre gånger den rekommenderade dagsdosen. I Sverige rekommenderas fortfarande en relativt låg dos av D-vitamin, även om Livsmedelsverket rekommenderar ett högre intag nu än för några år sedan. 2018 gick Livsmedelsverket ut och sa att D-vitaminbrist ökar i Sverige och att de som får begränsat med solexponering under vinterhalvåret behöver ta tillskott eller äta livsmedel berikade med D-vitamin.

Men när ska du börja ta tillskott? Eftersom D-vitamin är en fettlöslig vitamin lagras den i kroppen. Man brukar säga att D-vitamindepåerna från sommaren räcker i ungefär 1-2 månader om de inte fylls på tillräckligt.

Det viktigaste av allt är att när tillfälle ges verkligen ta vara på solljuset och vistas utomhus. Det finns inget tillskott i världen som slår det. Kanske kan du boka in en solsemester?

Boosta din dagliga energi

  • Lär dig mer om vad som påverkar din energinivå
  • Mät faktorer kopplade till trötthet
  • 33 olika blodmarkörer
  • Kost och livsstilsråd för mer energi
Läs mer
Hälsoplan Energi illustration

3. Ta kontroll över din dygnsrytm

En ofta bortglömd del, men som det pratats om väldigt mycket de senaste åren, är vikten av att följa sin dygnsrytm. Nobelpriset i medicin 2017 gick till en grupp forskare som upptäckt mekanismer som styr vår dygnsrytm. 

Kroppen gör olika saker olika delar av dagen. På natten behöver vi tid för återhämtning, kroppen ska rensa ut gifter och hjärnan ska processera information. På förmiddagarna är vi bättre lämpade för kreativt arbete, medans vi på eftermiddagen har bättre koordination och reaktionsförmåga. Studier har visat att om du ska träna styrketräning så ska du göra det på eftermiddagen när kroppen har som högst kroppstemperatur, det skulle kunna ge både bättre resultat och effekt. 

4. Börja med något nytt och spännande

Om vi är överens om att tiden för förändring är nu, vad ska du göra för typ av förändring? Du vet säkert innerst inne att du borde skapa rutiner av träning och mer hälsosam mat. Utmaningen där är att det kanske inte alltid är så himla roligt och spännande. Ett knep för att boosta energin under hösten är att börja med en ny aktivitet av något slag - helst tillsammans med andra människor. När vi gör nya saker vi är intresserade av frisätts dopamin - det händer något nytt och spännande i livet. Dopamin utsöndras också i samband med och efter träning (tillsammans med flera andra “må bra” hormoner).

Kanske ska du ta tillfället i akt att börja gå på improvisationsteater, sjunga i kör eller gå en matlagningskurs? Kanske ska du gå med i en grupp som tränar för att åka Vasaloppet?

Att göra något nytt, roligt och spännande kommer garanterat ge dig mer energi som smittar av sig på allt annat i livet och gör även de tråkiga sakerna roligare.

____________________________________________________________

1) Smith TJ, Tripkovic L, Damsgaard CT et al. Estimation of the dietary requirement for vitamin D in adolescents aged 14–18 y: a dose-response, double-blind, randomized placebo-controlled trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 2016.