Så hjälpte Smart Labz Jultomten att få mer energi inför julen!

Jultomten hörde av sig till oss och var väldigt ledsen. Han hade haft det på känn under hösten och nu när det närmade sig jul så hände det som inte fick hända - tomten hade gått in i väggen.

En morgon hade han vaknat upp och helt enkelt inte orkat stiga ur sängen. Tomtens nissar hade hjälpt till och pysslat om honom med varm dryck och mat, men han hade inte fått tillbaks sin energi.

Så när tomten hörde av sig tänkte vi att "det här är ett uppdrag för oss".
Vi ska rädda julen!

Steg 1: Blodprov och hälsoformulär

Det första vi ville att tomten skulle göra var att ta ett blodprov för att undersöka sin hälsa. Sen fick han svara på en massa frågor om sin hälsa - hur han äter, sover, fysisk aktivitet, stress/återhämtning och flera andra viktiga frågor.

Det finns en massa faktorer som kan göra att vi känner oss trötta och har låg energi. Blodprovet som tomten fick ta mäter flera faktorer som är kopplade till trötthet - bland annat näring, hormoner, inflammation, blodsocker, blodfetter och blodstatus

Steg 2: Genomgång av resultat

När våra läkare fick se tomtens provresultat fick de en mindre chock - oj vilka dåliga värden han hade!

Här är en genomgång av alla avvikande provsvar:

Homocystein 19 (referensintervall <15)
- tyder på en stor b-vitaminbrist i kroppen

D-vitamin 40 (referensintervall 75-250)
- allvarlig d-vitaminbrist. Tomten har knappt sett solen de senaste månaderna (han bor ju på nordpolen). När vi frågade tomten om han gillar att sola visade det sig också att han aldrig var i solen, vilket gör att han har svårt att fylla på sina depåer av d-vitamin under sommaren.

Vitamin B12 127 (referensintervall 100-450)
- tomten har under det senaste året hakat på trenden att äta mer vegetariskt och veganskt. Han har också haft problem med magen. Sammantaget tyder detta på att han inte får i sig tillräckligt med vitamin B12, eller har svårt att ta upp den näring han äter pga av magproblemen. 127 är inte optimalt. Hans höga homocystein bekräftar brist på viktiga B-vitaminer

Vitamin B9 (Folat) 9 (referensintervall 7-45) 
- tomtens magproblem leder med stor sannolikhet till att han inte tar upp viktig näring (som B9). Den senaste tiden har det också blivit alldeles för mycket tomtegröt vilket inte innehåller särskilt mycket viktiga B-vitaminer. Skärpning!

Hba1c 39 (referensintervall 27-42)
- Hba1c är ett mått på hur tomtens blodsockernivåer varit de senaste 2-3 månaderna. Han ligger i det övre intervallet vilket visar att om han fortsätter i den här riktningen kommer han kunna drabbas av diabetes typ 2. När vi frågade tomten visade det sig att han ätit alldeles för mycket sötsaker och stressat för mycket - båda två påverkar blodsockernivåerna negativt.

Hemoglobin 131 (referensintervall 134-170)
- Hemoglobin finns i de röda blodkropparna och transporterar syre med blodet. Har man brist på järn och B12 kan man få blodbrist/anemi - vilket kan leda till trötthet. Tomten behöver jobba med att få upp sina B12-nivåer!

Erytrocyter 4,1 (referensintervall 4,2-5,7)
- Erytrocyter är ett annat namn för de röda blodkropparna. Tomten har för få röda blodkroppar i blodet, vilket tillsammans med lågt hemoglobin ger en försämrad förmåga att transportera syre ut till kroppens celler. Cellerna behöver syre för att fungera optimalt.

Steg 3: Rekommendationer

De här rekommendationerna fick tomten av oss:

B-vitaminer och matsmältning:
För att sänka de höga nivåerna av Homocystein behöver du få i dig mer b-vitaminer och jobba med att förbättra din matsmältning. På kort sikt rekommenderar vi dig att ta tillskott av B-vitaminer (någon form av b-komplex som innehåller flera viktiga b-vitaminer). På lång sikt behöver du öka ditt intag av grönsaker, speciellt gröna bladgrönsaker som innehåller mycket folat. B-vitaminer är känsliga för upphettning varpå kraftigt tillagad mat kan försämra intaget. Vi rekommenderar dig råkost i måttlig mängd till en början som sen kan utökas. För matsmältningen är din största utmaning höga nivåer av stress. Att ta tio stycken djupa, långa andetag innan varje måltid kommer att göra att du äter långsammare, tuggar maten bättre och inte äter för mycket mat. Du bör också ta extra tillskott av saltsyra, då brist på saltsyra ofta är en orsak till försämrat näringsupptag. Raska promenader på minst 30 minuter, två gånger per dag, kommer också förbättra din matsmältning.

Tillskott av D-vitamin:
För att höja dina nivåer av D-vitamin rekommenderar vi dig att nu på kort sikt ta stora doser d-vitamin i form av tillskott - 5000 ie per dag. Uppföljningstest tas om 8-10 veckor. Under sommarhalvåret bör du också ta tillskott om du inte vistas i solen.

B12, B9 och matsmältning:
För att höja dina nivåer av Vitamin B12 rekommenderar vi samma sak som för höga homocysteinnivåer. Du bör också ta tillskott av B12 på kort sikt (samtidigt som du tar b-komplex). Uppföljningstest tas om 8-10 veckor. En bättre matsmältning och bättre näringsupptag kommer förbättra dina nivåer av B12.

För att höja dina nivåer av Vitamin B9 (Folat) rekommenderar vi samma sak som för höga homocysteinnivåer.

För att höja dina nivåer av Hemoglobin i blodet så tror vi att om du förbättrar dina nivåer av B12 kommer det att göra stor skillnad. Samma sak gäller för Erytrocyter.

Stresshantering, mindre kolhydrater och periodisk fasta:
För att sänka ditt värde för Hba1c rekommenderar vi att gå över till en mer kolhydratsfattig kost. Det innebär att utesluta vanliga källor av kolhydrater såsom bröd, pasta, ris och potatis. Socker skall uteslutas helt. Vi vill att du inför längre perioder utan mat, så kallad fasta. Du skall börja med att testa 16/8 fasta där allt du äter intas under ett fönster på 8 timmar, det vanligaste är att man inte äter någon frukost utan bara lunch och middag. Sen vill vi att du testar att köra 24 h fasta och inte äter något på ett helt dygn när kroppen börjat vänja sig vid fastan.

Steg 4: Uppföljningstest

När vi gjorde ett uppföljningstest efter 10 veckor såg det ut enligt följande:

 Blodmarkörer

Provsvar 1

Provsvar 2

Referens-intervall

Homocystein

 19

 9

< 15

D-vitamin

 40

 134

75-250

Vitamin B12

 127

 387

100-450

Vitamin B9 (Folat)

 9

 37

7-45

Hba1c

 39

 34

27-42

Hemoglobin

 131

 147

134-170

Erytrocyter

 4,1

 4,4

4,2-5,7

 

Homocystein 19 --> 9 (referensintervall <15)
- inte längre någon B-vitaminbrist och nedsatt metylering i kroppen

D-vitamin 40 --> 134 (referensintervall 75-250)
- optimala nivåer av d-vitamin

Vitamin B12 127 --> 387 (referensintervall 100-450)
- optimala nivåer av vitamin B12

Vitamin B9 (Folat) 9 --> 37 (referensintervall 7-45) 
- optimala nivåer av vitamin B9

Hba1c 39 --> 34 (referensintervall 27-42)
- bättre och därmed stabilare blodsockernivåer, men ändå inte helt bra. Tomten rekommenderas att fortsätta med stresshantering och lågkolhydratskost.

Hemoglobin 131 --> 147 (referensintervall 134-170)
- normala nivåer av hemoglobin

Erytrocyter 4,1 (referensintervall 4,2-5,7)
- normala nivåer av erytrocyter

Den viktigaste frågan: Hur mår tomten?

Det tog några veckor att komma tillbaka, men tomten fick mer och mer energi för varje vecka som gick. Andningsövningar, gröna smoothies, periodisk fasta, lågkolhydratskost och fler långa promenader gjorde susen.

Det han gillade mest var att han lärde sig så mycket om sig själv längs vägen, saker han inte hade någon aning om påverkade hans hälsa. Han var otroligt tacksam.

Ibland blir livet som tomte kallt, mörkt, ensamt och väldigt hektiskt. Om vi glömmer att ta hand om oss själva samtidigt så kan kroppen säga ifrån. Då är det tur att det finns bra hjälp att få. 

Vill du ta samma tester som tomten?

  • Lär dig mer om vad som påverkar din energinivå
  • Mät faktorer kopplade till trötthet
  • 34 olika blodmarkörer
  • Kost och livsstilsråd för mer energi
Läs mer