Sköldkörteln - fyra steg som kan optimera din sköldkörtel?

“När någon säger att det är omöjligt, är det omöjligt för dem - inte för dig” lyder ett av de ordspråk jag gillar absolut bäst. Kanske var det också det ordspråket som gjorde att jag var tvungen att bevisa för min läkare att han hade fel när han menade att det var en tidsfråga innan min sköldkörtel skulle sluta fungera? Om ni redan läst min artikel angående att jag blev symptomfri från hypotyreos och undvek medicinering kanske ni vill veta mer om hur jag gjorde? Det är åtminstone min förhoppning. 

Viktigt att understryka är dock att jag varken är läkare eller kostrådgivare. Jag har ingen formell utbildning på området som ger mig mandat att säga hur du ska göra. Jag är enbart en biohackande hälsonörd som tagit hjälp av böcker, andras studier och av olika läkare inom funktionsmedicin. Jag vill även understryka att du alltid bör tala med din läkare innan du gör drastiska förändringar och att du inte bör utesluta mediciner utan läkares godkännande. Jag är dock övertygad om att livsstilsförändring som komplement till medicinsk behandling kan medföra att din läkare på sikt kommer tvingas sänka din dos av levaxin eller behöva ta bort den helt. Jag tror på forskningen om tarmflorans betydelse för hälsan, på människans kraft och på kroppens förmåga att självläka när den får rätt förutsättningar - dels för att jag, som många andra med autoimmuna sjukdomar, själv upplevt det. 

Nedan följer fyra konkreta steg jag tog för att bli symptomfri och undvika behov av medicinering:


1. Använd en sökmotor

När jag fick beskedet om hypotyreos kände jag först skuld. Vad hade jag gjort för att utveckla detta? Det bränslet vände jag till ansvar. Jag såg möjligheten att påverka min situation. Kan man leva sig sjuk, borde man även kunna leva sig frisk? Eftersom jag inte visste hur man gjorde började jag med att lära mig mer om sköldkörtelns funktion och om vad hypotyreos är. Jag använde en sökmotor för detta och insåg snart att majoriteten av det jag läste var om människor som inte blivit hjälpta vid medicinering. Berodde det på att missnöjda tenderar att yttra sig i större utsträckning eller var detta en sanning? Oavsett insåg jag att risken att jag inte skulle bli hjälpt av medicinering fanns. Jag behövde hjälpa mig själv!

2. Ta hjälp av kunniga personer

För att ta reda på grundorsaken till min sköldkörtelproblematik tog jag hjälp av personer inom funktionsmedicin. Funktionsmedicin brukar kallas “the medicin of why”. Inom detta område vill man på vetenskaplig grund se kroppen som en helhet och hitta grundorsaken till ohälsa. Här är individen i centrum snarare än diagnosen. Man söker inte en diagnos. Man söker orsaker till symptom för att kunna behandla dessa. Inom funktionsmedicin används näringstillskott och livsstilsförändring som komplement till läkemedel.  Eftersom jag var intresserad av att bli frisk, på riktigt, passade det mig utmärkt. 

Hårmineralanalys

Det första jag gjorde var att söka hjälp hos en näringsterapeut. Där genomfördes bland annat en hårmineralanalys. Detta gör man för att få information om närings- och mineralstatus samt om ämnesomsättning. Utifrån testresultatet fick jag tips på hur jag kunde förändra min livsstil och min kost. Jag fick även en behandlingsplan och rekommendationer om vilka kosttillskott jag skulle ta.

Licensierad kostrådgivare

Eftersom min hypotyreos orsakats av inflammation i sköldkörteln började jag läsa om just detta. Jag kom snabbt in på antiinflammatorisk kost vilket ansågs minska detta tillstånd och därmed kunna återställa sköldkörtelns funktion. För att göra detta på ett korrekt sätt tog jag hjälp av en licensierad kostrådgivare med inriktning på naturlig mat. Denna kostrådgivare lade upp en elimineringsdiet och underströk också vilka livsmedel jag, med fördel, kunde lägga till. Vad en elimineringskost innebär och vad syftet med en sådan är skall jag snart berätta. 

Läkare inom funktionsmedicin

Ju mer jag lärde mig om sköldkörteln, hypotyreos och inflammation desto mer förstod jag att jag inte kunde. Jag förstod även vad konsekvenserna kunde bli på sikt om jag inte fick bukt på problematiken. Som ett komplement till hårmineralanalysen sökte jag hjälp hos en funktionsmedicinsk läkare. Denna läkare undersökte mig med alltifrån frågeformulär till SIBO-test och andra analyser av tarmfloran. 

Tillsammans med testresultaten fick jag sedan en behandlingsplan med specifika kosttillskott och råd för kosthållning och livsstil. Allt låg i linje med hårmineralanalysen och den nya kosthållningen. Jag upplevde det även tryggt att denna läkare hade en vanlig läkarexamen samt en klinisk bakgrund inom den västerländska sjukvård. Som 21 åring - med omgivningens påtryckningar och ifrågasättanden av funktionsmedicin -  tvivlade jag ibland på min egen tro på kroppens förmåga att läka. 

3. Eliminera det som stör läkningsprocessen

För att läka kroppen behövde jag ta bort det som störde immunförsvaret och tarmen. Sådant som kan påverka låggradig, kronisk, inflammation. Detta gjorde jag genom en elimineringskost och genom att utesluta majoriteten av de gifter och hormonstörande ämnen som fanns i min vardag. Jag lade även till näringsrika livsmedel och boostade immunförsvaret med fokus på att läka tarmslemhinnan.

På en elimineringskost tar du bort de livsmedel som misstänks vara orsaken till våra hälsoproblem för att, efter minst två veckor, återinföra dem en och en under tre dagar. Syftet är att tydligare urskilja eventuella signaler på reaktion. Med reaktion menas inte de typiska allergiska reaktioner som kli i halsen eller en snorig näsa. Med reaktion menas symptom som exempelvis trötthet, huvudvärk, utslag och ledvärk. Dessa reaktioner kan komma smygande upp till tre dagar efter ett livsmedelsintag. Utan en elimineringskost kan det därför vara svårt att urskilja vilket livsmedel som gett upphov till reaktionen. 

Viktigt att understryka är att vissa livsmedel som utesluts på en elimineringskost inte behöver vara skadliga för dem som tål dem väl. De livsmedel som uteslöts under elimineringen är de som enligt forskning kan orsaka låggradig inflammation. 

Jag tog bort följande: 

  • gluten
  • mjölkprotein (även smör)
  • spannmål samt det som innefattar engelskans “grain” (vete, havre, korn och råg samt ris, majs och soja)
  • baljväxter (bönor, linser och jordnötter)
  • socker
  • växtoljor 
  • ägg
  • fröer (även kaffe och kakao)
  • nötter 
  • alkohol
  • värktabletter (om extrema behov ansågs panodil vara minst dåligt)
  • sötningsmedel
  • tillsatser (exempelvis emulgeringsmedel och förtjockningsmedel)
  • potatisväxter/nattskatteväxter (vanlig potatis, krusbär, tomat, paprika, cayenne, chili, aubergine samt eventuellt senap och krusbär) 
  • syntetiska hormoner

Exempelvis sägs även jäst, koffein och rött kött kunna påverka tarmen negativt. Rådgör med en kostrådgivare för att göra detta på rätt sätt. Hur länge du bör vänta innan du återintroducerar livsmedlen kan variera. Jag väntade ungefär sex veckor men har varit försiktig med majoriteten av livsmedlen sedan dess. 

Hur elimineringen gick till

Jag eliminerade ovanstående livsmedel helt i ungefär sex veckor. Under tiden förde jag dagbok där jag graderade mina energinivåer, min sömnkvalité och mitt välmåendet. Efter dessa veckor återintroducerade jag vart och ett av livsmedlen; ett i taget. Detta gjorde jag genom att äta en rejäl portion av det eller genom att äta livsmedlet flera gånger under en och samma dag. Under tiden kontrollerade jag pulsen. En markant pulshöjning, på upp till tio slags extra, under måltiden sades vara ett tecken på reaktion. 

Jag reflekterade sedan över mitt välmående under tre dagar innan jag återinförde ytterligare ett livsmedel. Om ingen reaktion uppstått fortsatte jag med detta livsmedel. Efter återinförandet hade jag specialdesignat en kosthållning som fungerade för mig. 

Eliminering av hormonstörande ämnen 

Enligt tidigare nämnt innefattade elimineringskosten även uteslutande av syntetiska hormoner. Jag slutade därför med mina p-piller. Det är även vanligt att hud- och hårvårdsprodukter innehåller hormonstörande ämnen. Detta gäller även plast. 

Jag införde naturliga produkter. Till en början mer extremt än idag i form av husmorsknep. Exempelvis använde jag då kokosolja och bikarbonat istället för deodorant. Jag använder än idag kokosolja vid rakning, som solskydd samt mot torr hud, men har även hittat flera naturliga produkter på marknaden som jag anser fungerar bra som substitut till de med gifter i. 

Ett tips är att alltid läsa innehållsförteckningen noggrant innan du köper en ny produkt. När du väl hittat en produkt som fungerar bra är det precis som när du handlar i matvarubutiken - du behöver inte läsa varje gång. Du vet ju vad som funkar!

Jag bytte även ut vattenflaskor, matlådor och köksredskap i plast till bättre alternativ. Exempelvis till material som glas. 


4. Minska på stress

Stress kan orsakas av både fysiska och psykiska påfrestningar. Det kan vara arbetsbelastning, relationer eller planering av en resa. Vad du upplever som stressande är individuellt. Stress kan ha en negativ inverkan på ditt immunförsvar. Att minska stressen är därmed viktigt för att läka kroppen. Jag började med att förstå hur stressystemet är uppbyggt och fortsatte sedan reflektera över mitt liv. Exempelvis kan både koffein och konditionsträning medföra stresspåslag på vårt nervsystem. Jag tog därför bort koffeinet och kortade ner mina träningspass till effektiva styrkepass. Ett tips här är även att dagligen utöva yoga eller medveten andning. För det finns flera olika appar. Ett effektivt sätt att få kroppen att slappna av är också att slappna av tungan i munnen. När du gör detta följer kroppen med och det underlättar för dig att få ner andningen från bröstet till  magen. 

Detta var fem korta steg jag använde för att påbörja läkningsprocessen av min sköldkörtel. 

För att skapa förändring behöver du vara beredd att förändra. Ställ dig själv frågan om du är det och vad det skulle ge dig för vinster i livet. Ett starkt “varför” kommer att hjälpa dig de dagar du känner för att gå tillbaka till gamla vanor och beteenden. 

Lycka till!

Läs mer om vår Sköldkörtelguide

  • Lär dig mer om sköldkörteln och dess funktion
  • Svar på de vanligaste frågorna
  • Historier om människor som blivit friska
  • Kost och livsstilsråd för en bättre sköldkörtelfunktion
Sköldkörtel illustration
Läs mer